Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Friday, March 7, 2014

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim.

Akhirnya anwar ibrahim bakal di penjarakan. Anwar ibrahim bersalah dalam kes rayuannya hari ini. Anwar akan di penjarakan selama 5 tahun. Ini kes liwat kali kedua anwar di tuduh meliwat.

Dulu aku penyokong kuat anwar. Zaman reformasi tahun 1998. Masa tu aku belajar di universiti. Biasa lah darah muda dan mempercayai kata-kata anwar. Tetapi aku sekarang bukan penyokong kuat dia dan bukan juga anti dia. Cuma aku dah "tawar" hati dengan dia. Kerana apa ? Tak guna aku ceritakan di sini. Baik aku simpan untuk pengetahuan aku sendiri.

Bagi aku, anwar ibrahim sepatutnya berundur dari politik sejak dia di bebaskan dari penjara dari kes liwat pertama beliau. Kenapa aku rasa begitu ?

Bagi aku jika seseorang di katakan di iniaya oleh orang lain, lebih baik kita berserah pada Allah swt. Bukan kah jika kita rasa kita telah di iniaya, kita patut bersyukur kerana kita ada "bekalan" yang sungguh besar untuk kita di hadapkan kepada ALLAH swt nanti ?

Mungkin bagi anwar, beliau ingin "membalas dendam" di sebabkan dia rasa tidak bersalah. Tetapi dalam hal ini, hanya ALLAH dan anwar dan mangsa sahaja yang tahu. 

Aku sebagai orang luar dan penyokong masa tu hanya mempercayai kata-katanya walaupun aku tak percaya tuduhan anwar. Masa tu kita taksub. Dan sekarang bukan aku kata memang anwar buat liwat tu, tapi aku takde hak untuk menyata sokongan atau tidak kerana aku tidak ada bukti.

Bagi aku umur anwar pun dah lanjut. Aku rasa lebih baik dia menghabiskan sisa hidup dia dengan keluarga dan beribadah kepada ALLAH. Kes dia dianiaya dan di tuduh kita serahkan pada ALLAH.

Jika ia berlaku pada aku, aku akan rasa bersyukur kerana semua tuduhan aku itu fitnah. Aku ada "bekalan" untuk aku tuntut di akhirat kelak.

Aku senyum.

Cuma dengan kes saiful bukhari ni kenapa anwar tidak mengambil pengajaran dari kes pertama liwat dia. Sekiranya dia takut di fitnah atau di konspirasi, mengapa dia tidak menyuruh ahli keluarganya mengikut/menemani sahaja kemana dia pergi dan mengelakkan beliau di tuduh berdua-duaan dengan lelaki lain ? Bukan kah pengalaman pertama mengajar kita supaya lebih berjaga dengan musuh ???? 


Aku berfikir sejenak.


Okbai.


No comments: