Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Monday, March 24, 2014

Kami sebulat suara untuk buat saving daripada beli kereta

Salam,

Kami itu bermaksud saya dan isteri. Hehe. Bukan isteri kedua atau ketiga atau keempat tetapi isteri pertama dan terakhir insyaallah. Doakan. Ok alhamdulillah syukur rezeki aku dan isteri bertambah. Walaupun buat masa ini kami selesa dengan makan gaji, jadi kami bersyukur kepada ya allah limpahan rezeki yang ALLAH beri kepada kami berdua. Tahun ini alhamdulillah isteri dapat lebihan rezeki dari ALLAH. Bila dah dapat tu mula la rakan-rakan sepejabat isteri 'menasihatkan' isteri aku untuk tukar kereta atau beli kereta baru.

Aku dan isteri dah berbincang. Untuk tukar kereta baru bukan dalam jangka masa terdekat ini. Walaupun kami berdua mampu nak bayar bulanan sewa kereta RM1000 lebih. Tetapi isteri aku lebih berniat kepada untuk menyimpan. Menyimpan untuk masa hadapan kami sekeluarga.

Di akui dulu masa ada komitmen bayaran bulanan kereta, isteri aku kurang menyimpan. Bukan dia atau kami boros tetapi pelbagai komitmen lain yang kami kena tanggung. Tak perlu aku nak details sangat tetapi di sebabkan komitmen tersebut kami tak mampu untuk menyimpan dari sepatutnya. Contoh kalau kami target nak menyimpan RM500 sebulan tetapi kadang-kadang RM100 je boleh simpan.

Sekurang-kurangnya kereta kami yang ada sekarang ni masih kuat dan prestasi masih bagus. Takde banyak masalah dan kalau ada masalah pun ia melibatkan kos yang tidak beribu-ribu. Selagi kami selesa untuk bergerak dengan kereta ini walaupun ia perjalanan jauh, kami akan still maintain kereta ini jugak.

Walaubagaimanapun, simpanan kami itu pun untuk cover kami jika kami terpaksa beli kereta baru sekiranya kereta sekarang ini dah tak beri kami keselesaan. Dengan alasan itu kami akan tukar kereta. Tetapi sekarang masih jauh dari perancangan kami untuk tukar kereta.

Kalau sembilan tahun kami terpaksa bayar ansuran bulanan untuk bayar kereta, kenapa kami tak boleh simpan duit sendiri selama 9 tahun tanpa tukar kereta. Lagipun kereta kat malaysia ni masih mahal-mahal. Hehehe.

Okbai

No comments: