Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Saturday, May 26, 2018

Viral : Potong KWSP 2% untuk suri rumahtangga

Petikan dari FB:

Agak meriah FB hari ni mengenai isu KWSP untuk suri rumah. Ada pihak yang tak sokong, terutamanya para suami kerana bagaikan dipaksa mencarum 2% daripada gaji. Para isteri kebanyakannya menyokong. Yelah, nak dapat duit kan?

Sebenarnya ATM (Angkatan Tentera) telah lama buat benda ni. Isteri mendapat 15% daripada gaji suami. Untunglah siapa yang kahwin dengan ATM.

Saya masih belum jelas mengenai polisi bagaimana caruman ini dibuat. Dengan mengandaikan bahawa setiap bulan kerajaan akan mencarum RM50 ke akaun isteri dan caruman ini akan menjadi milik pemegang akaun, maka saya tidak ada alasan untuk tak menyokong usaha ini.

Kita buat kira-kira sikit.

Katakan gaji suami ialah RM2500 sebulan. Suami hanya perlu mencarum 2% (RM50) ke akaun isteri setiap bulan. Kerajaan pula carumkan RM50. Maka, setiap bulan isteri akan dapat RM100.

Setahun: RM1200
10 tahun: RM12000
20 tahun: RM24000

Jumlah ini akan lebih dengan mengandaikan gaji suami meningkat setiap tahun dan dividen KWSP lagi. Banyak tu!

Jadi, isteri mempunyai bekalan kewangan yang agak cukup jika berlaku apa-apa kepada suami (mohon Allah elakkan segala bencana dan malapetaka yang tak diingini).

Mungkin suami bertanya, apa untungnya kepada suami pula?

Suami wajib membayar nafkah isteri. Jika tak mencarum ke dalam KWSP ini pun, nafkah tetap perlu bayar yang mana ia meliputi makanan, pakaian, tempat tinggal, ubat-ubatan, kenderaan dan hal-hal lain yang diperlukan dari semasa ke semasa. Jadi, terpulanglah kepada perbincangan suami isteri sama ada mahu memasukkan caruman ini sebagai sebahagian daripada nafkah atau mengasingkannya dan menganggapnya sebagai ehsan daripada suami.

Suami tak perlu rasa rugi. Setiap sen yang suami belanja untuk keluarga akan mendapat pahala daripada Allah SWT. Bahkan ada hadis yang menyebut bahawa sebaik-baik perbelanjaan suami adalah untuk ahli keluarganya. Lagi banyak kita memberi, lagi banyak rezeki Allah akan tambah.

Yang kedua, duit KWSP isteri itu boleh digunakan untuk membeli aset seperti rumah atau tanah. Isteri yang bijak akan menggunakan duit KWSP untuk tujuan-tujuan yang mendatangkan keuntungan. Jika suami mengalami kesesakan, bolehlah si isteri membalas jasa suami pula.

Yang ketiga, ingat mudah ke kerajaan nak bagi RM50 setiap bulan buta-buta? Haha. Jadi, tak rugi kan?

Yang keempat, jika isteri masih ada hutang PTPTN, bolehlah dia bayar sendiri guna duit KWSP ini.

Sebelum melatah, just nak bagitau... perkara ini adalah PILIHAN, bukan PAKSAAN. Jika nak buka, kena daftar. Tak nak buka, sayang duit, takut kerajaan manipulasi duit, tak yah buka. Benda mudah. Tak perlu mencarut.
Just my two cents,
Khairy Tajudin


Tuesday, May 23, 2017

Seorang ibu kehilangan anak di sebabkan Leaukimia. Beliau beri beberapa tips pencegahan. Semoga bermanfaat.

1. Berhenti makan fast food seperti nugget, sosej, bebola ikan/daging, french fries, burger dan lain-lain. Nak selamat, buat sendiri tanpa sebarang bahan pengawet.

2. Jangan minum susu berkultur yang ada bakteria baik. Bakteria ini baja kanser. Apa jenis jenama termasuk yogurt yang berkultur.

3. Elak soya dan produk berkaitan

4. Elak maggi dan mee segera

5. Elak mee kuning

6. Elakkan bekas polisterina dan jangan guna botol mineral berulang kali

7. Jangan makan makanan yang disimpan dan dimasuk berulang-ulang

8. Elak makan makanan awet dalam tin seperti ikan sardin dan yang sewaktu dengannya

9. Kurangkan makan ayam, banyakkan ikan. Tak ada protein ikan dan ayam pun tak apa. Minimumkan, makan banyak sayur.

10. Elak minyak masak yang dikitar semula. Banyak gerai goreng pisang selalu buat begitu

11. Kurangkan gula dalam minuman dan masakan. Gantikan dengan madu asli atau stevia. Gula adalah baja dan talian hayat sel kanser

12. Elak anak bermain di padang yang baru diracun kerana racun mengandungi benzena, bahan karsinogen penyebab kanser

13. Gunakan bekas plastik BPA Free atau yang terbaik, kaca atau besi untuk menyimpan makanan atau air panas.

14. Pastikan sumber makanan yang halal dan thoiyyiban. Makanan sunnah seperti madu asli, kurma, susu kambing dan delima.

15. Jangan bertolak ansur dengan penyebab kanser

16. Bersihkan kulit buah dan buang kulitnya kerana bahan lilin atau wax yang berpotensi sebagai karsinogen

17. Masak makanan dengan sempurna. Elakkan makan makanan yang separuh masak, kurangkan makanan berpanggang kerana arang ada banyak karbon.



Panduan mudah dan ringkas untuk hidup dengan aman.

10 CARA HIDUP RINGKAS DAN MUDAH
====================================
Setiap daripada kita mempunyai pilihan bagaimana ingin hidup. Kehidupan tidak perlu rumit , kita boleh memilih untuk hidup ringkas dan mudah. Berikut adalah 10 cara untuk hidup lebih ringkas dan mudah.

1. Dahulukan Allah , mohon padanya , semua jawapan ada padanya dan sebagai muslim kita diberikan Al-quran dan Hadis sebagai panduan.

2. Belajar berkata TIDAK kepada perkara yang tidak perlu dalam kehidupan.

3. Berpindah ke tempat yang lebih damai dan tenang , hidup tidak semestinya harus di kota besar dan berlumba dengan orang lain. Mula "Fresh" dan hidup baru di tempat baru. Mungkin berpindah ke luar negara dengan hanya 1 beg.

4. Buat keputusan , jangan teragak-agak atau takut-takut. Hidup hanya sekali , nikmatinya bukan takut padanya.

5. Kemas rumah , bersihkan dan buang mana yang tidak perlu , pepatah ada menyatakan "rumah yang semak menandakan hidup yang hura-hara"

6. Buat keputusan dan simpan apa yang perlu sahaja , selebihnya disedekahkan atau di buang jika telah rosak atau tidak lagi berfungsi seperti asalnya. Fokus pada keperluan bukan kehendak.

7. Selalu berjalan kaki atau naik basikal , jadikan satu rutin harian , selain menjimatkan , ianya juga satu senaman yang dapat meningkatkan kesihatan , tenaga dan stamina.

8. Ambil masa dan berhenti guna telefon pintar anda untuk beberapa hari, "unpluged" , dunia akan terus berputar seperti biasa biarpun kita tidak menggunakan telefon pintar untuk beberapa hari.

9. Rancang dan mula susun kehidupan , tulis senarai dan buat pelan tindakan dan mula ambil tindakan , susun ikut keutamaan dalam hidup. Adakan matlamat hidup yang jelas. Selalu semak dan pantau. Kebanyakan dari kita hanya berangan tapi tidak menukar angan-angan kepada impian. Mula dengan menulis senarai.

10. Nikmati hidup , sekali-sekala tarik nafas dalam-dalam , nikmati alam sekitar , lihat manusia disekeliling , fokus pada perkara-perkara yang mengembirakan kehidupan seperti keluarga dan sahabat handai.



Tips penting dan santai untuk mulakan perniagaan. Sempoi.

google eat this: bisnes, tips bisnes, langkah mula bisnes, nasihat mula bisnes, bisnes yang untung,  kursus bisnes , nasihat bisnes , cohtoh bisnes, kedai bisnes , cara buat untung bisnes , bisnes melayu cina india , barang laku jual untuk bisnes , macam nak buat bisnes bisnes maju.


1. Buat sajalah dengan berani. Tidak ada teknik betul atau salah. Cuma ada untung dan rugi. Buat dulu baru tahu.

2. Kawal nafsu berguru. Belajar dan terus buat satu persatu. Bukan belajar dan terus belajar sampai nipis poket tu.

3. Mulakan dengan langkah kanan. Mulakan langkah dengan berani. Kalau berani tak usahlah takut-takut lagi. Jika takut jangan berani-berani.

4. Gagal adalah guru paling jujur dalam hidup kita. Lebih baik gagal berkali-kali berbanding terus termakan puji. Gagal itu bukan mati. Gagal itu penghidup berkali-kali.

5. Bila sudah mula bisnes, usah toleh ke belakang lagi. Lihat apa yang ada di depan dengan pandangan luas. Lihat ke belakang hanya menyempitkan usaha dan menyakitkan kepala.

6. Mulut orang tak boleh tutup. Tak usah sakit otak fikir fasal apa orang cakap. Kita bukan berniaga untuk orang itu. Kita berniaga untuk semua orang yang menyokong kita.

7. Menyimpan bila buat untung dan berjimat bila bisnes sedang berkembang. Ramai orang lingkup dalam masa tiga tahun kerana tidak ada tunai di tangan, bukan kerana tidak pandai berjualan.

8. Bina hubungan dengan semua orang. Usah jadi orang bisnes yang sukar didekati. Orang yang berasa 'senang' dengan kita akan senang berurusan dengan kita. Satu senyuman, satu saham kita naik.

9. Tak usah berlawan-lawan dengan sesiapa. Kita tidak ada pesaing pun. Itu semua persepsi kita sahaja. Orang itu pun tak kenal siapa kita. Lebih baik fokus kepada usaha kita.

10. Mesti agresif setiap hari. Hasil kita bergantung kepada usaha kita. Rehat bila penat, bukan rehat bila berasa selesa. Biar demam, biar kurus cuping telinga. Momentum mesti selalu deras.



Antara contoh rezeki yang tidak salah 'alamat'

REZEKI DI TRAFFIC LIGHT

Jam di handphone menunjukkan pukul 10.06 pagi, pedal minyak ditekan semahunya untuk melepasi lampu isyarat. Tapi ia bertukar merah. Berhenti.

Jarak lampu isyarat ke rumah pelanggan lebih kurang 200m ke 300m. Dalam hati membebel sendiri. Silap sendiri tidak mengisi minyak lebih awal, sudahnya lewat beberapa minit. Janji dengan pelanggan jam 10.00 pagi.

Sedang membebel, handphone berdering.

"Assalamualaikum.."

"Adik,U buat servis cuci karpet ye, kereta I sebelah kereta U ni, I nak hantar cuci karpet."

"Nanti U belok kanan, I berhenti tepi jalan"

Jawab seorang perempuan.

"Baik puan",jawabku ringkas.

Lampu bertukar hijau.

Belok ke kanan, dan berhenti di bahu jalan.

Beliau kebetulan ingin hantar karpet untuk dicuci.

Kata beliau, "kalau U boleh ambil hantar, I terus hantar pada U jelah."

3 karpet dipindahkan terus ke dalam Cik Tamku.

Mungkin ini hikmahnya kenapa aku dilewatkan bertemu pelanggan.