Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Saturday, March 29, 2014

Cemburu dengan pekerja yang balik kerja on time

Salam,

Ini bukan sesi luahan hati tapi saja nak bercerita. Bukan untuk mengutuk orang lain tetapi hanya bercerita dan berkongsi rasa. Bukan untuk menidakkan takdir allah tetapi hanya menulis berkongsi rasa. Jangan salah sangka cerita ini bukan untuk mengutuk atau menuduh sesiapa.




Selama aku kerja dah 14 tahun, aku rasa boleh di kira berapa kali aku pulang kerja dari pejabat on time. Al maklum la kerja dengan syarikat swasta. Memang jarang dapat balik ontime. Kalau habis pejabat pukul 5:30pm, tak tentu 5:30 pm boleh keluar pejabat. Paling awal pun pukul 6pm.

Kadang-kadang aku masuk pejabat pun tak ontime. Kalau waktu office hour 8:30am, memang boleh di kira sepanjang tahun tersebut aku tak masuk office on time. Aku bersyukur office aku flexible. Ada kelonggaran sedikit kat situ. Kalau masuk lambat sejam, kena lah ganti sejam.

Cuma yang menyedihkan apabila sudah cukup 9 jam kerja, aku masih belum mampu nak balik sebab ikatan pada tugasan.

Apabila di ceritakan dah di luahkan kepada sesiapa, pasti jawapan yang sama akan di beri. Pandai uruskan tugasan kerja. Bahagikan masa tugasan yang di beri. Memang benar nasihat di beri. Tetapi kalau kita tak "pakai kasut" yang sama, kita tidak akan rasa masalah tersebut. Apa-apa pun kita akan mencuba yang terbaik.

Kalau pergi kerja, kita banyak habiskan masa atas jalan raya. Tak kira kita naik motor, kereta atau pengangkutan awam. Pasti ada orang yang banyak habiskan masa atas jalan je. Ada yang sejam, dua jam. Ada plak dulu sahabat aku duduk dekat senawang dan ulang alik kerja di kuala lumpur. Aku memang tabik spring.

Kadang-kadang bila aku kerja kat luar terutama syarikat-syarikat separa kerajaan atau jabatan kerajaan, bila lagi satu dua minit dah nak habis waktu kerja, pasti mereka dah beratur keluar untuk balik rumah. Bila aku tengok best nya kalau macam nie. Masih ada berbaki waktu petang untuk beriadah dengan keluarga. Tapi tak semua kakitangan kerajaan balik ontime, aku pernah bekerja dengan kakitangan kerajaan yang most of the month mereka balik malam dan esok masuk pagi.

Selalunya yang tidak dapat balik on time, pasti terkejar nak sembahyang. Nak amik anak. Nak masak untuk keluarga. Nak menyiapkan segala urusan untuk esok hari pula.

Walau apa pun, segala nya dah tertulis dan kita harus redha dan teruskan hari-hari ke hadapan. Pandang ke hadapan dan rencana kehidupan di masa hadapan dengan baik dan terus berusah. Kalau boleh jangan merungut atau kurang-kurangkan lah merungut.

Sesungguhnya di luar sana masih ada yang lagi susah dari kita. Cuma kita belum jumpa lagi mereka ini. Tetapi bila kita jumpa baru kita rasa betapa untungnya kita.

Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat); (Al-Mulk 67:2)

No comments: