Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Tuesday, December 30, 2014

( Kisah benar ) Pengalaman amalan sembahyang tahajud

“Dan pada sebahagian malam hari bersolat Tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadat tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.” (Surah Isra’; ayat 79)




Gambar yang saya paparkan adalah petikan dari komen saudara islam kita dalam salah satu laman facebook menjemput rezeki. Bagaimana saudari ini bercerita tentang pengalamannya memohon pertolongan dari ALLAH swt di ketika beliau dalam keadaan kesempitan. Bagaimana kesan dan pengalaman beliau mengamalkan solat tahajud memohon pertolongan dari ALLAH. Segalanya tidak mustahil sekiranya kita tawakal dan berserah pada ALLAH.

Bila baca komen sebegini rupa, terasa betapa jahilnya aku kerana tidak mengamalkan solat sunat tahajud ini. Setiap hari sehingga berpuluh tahun, tidak mengerjakan tahajud. Kita tahu kelebihan dan kekuatan sembahyang tahajud ini dan solat sunat ini di sebut di dalam al quran.

Kita lebih enak di selimut dari bangun solat tahajud di mana ALLAH menyediakan pahala dan ganjaran yang besar pada umat muhammad saw.


Sebuah hadis qudsi tentang fadhilah Tahajud ini, sebagaimana diriwayatkan Bukhari, Muslim, Malik, Turmudzi, dan Abu Dawud, bahwa Rasulullah SAW bersabda, 

''Tuhanmu yang Maha Pemberi Berkah dan Maha Mulia, selalu turun ke langit dunia setiap malam, pada paruh waktu seperti tiga malam terakhir, dan Dia berfirman, 'Barang siapa yang berdoa kepada-Ku maka akan Aku kabulkan, barangsiapa mengajukan permintaan kepada-Ku akan Aku berikan, dan barangsiapa memohon ampun kepada-Ku akan Aku ampuni'.''

1 comment:

atan ahmad said...

salam admin ,


Kami suami/isteri ada menjual sambal ikan bilis dengan harga serendah RM12 per gram.


Kunjungi page FB kami di https://www.facebook.com/SambalIkanBilisN9/.


Sesiapa yang tak sempat nak masak.
Sesiapa yang nak bawak travel/camping/naik gunung
Sesiapa ada anak/kenalan yang belajar di asrama.
Sesiapa yang suka ratah sambal ikan bilis.
Sesiapa yang nak berjimat sikit
Sesiapa malas kopek ikan bilis.
Dan sesiapa sahaja.


Penyelesaian nya adalah sambal ikan bilis.


tq admin