Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Wednesday, March 5, 2014

Tips memaksimumkan dan memenuhkan ASB

Salam,

Setiap rakyat malaysia bumiputera khasnya mesti ada akaun amanah saham bumiputera (ASB). Kalau takde memang pelik. Pelik bukannya apa, ASB ni adalah satu instrumen pelaburan yang berisiko rendah dan pulangan dia boleh tahan. Hehe. Jadi aku nak kongsikan tips nak memaksimumkan simpanan ASB.

Sebenarnya prinsip senang untuk memaksimumkan simpanan ASB adalah dengan menyimpan sebanyak mungkin setiap bulan dan setiap kali dividen dan bonus yang di umumkan jangan usik. Di biarkan sahaja ia membiak selama yang mungkin.

Ada juga tips untuk memaksimumkan akaun ASB dengan buat loan ASB. Kita boleh buat loan ASB semaksimum RM200K selama 25 tahun. Kita akan dapat dividen tahunan seolah-olah kita menyimpan RM200K dalam akaun. Dan dividen tersebut kita tak usik dan di biarkan sahaja dalam akaun.

Sebenarnya selain dari 2 tips di atas, yang penting kita kena ada ilmu. Ilmu yang membantu untuk menyusun strategi pelaburan ASB dan memaksimumkan akaun ASB kita tuh. Bagaimana nak dapat ilmu tu. Macam biasa kena ada internet. Macam aku, aku join group ASB di dalam facebook dan baca dalam forum. Bila kita join forum atau group ni secara automatik kita dapat membaca pengalaman mereka yang sudah buat pelbagai strategi untuk memaksimumkan akaun ASB kita.

Sila klik LINK berikut untuk ke laman group facebook amanah saham bumiputera




Dalam group ASB ni, banyak sungguh pandangan dan praktikal yang mereka dah buat dan apply. Ada saje idea dan kiraan yang boleh membuatkan kita rancang strategi menabung dan pelaburan kita dalam ASB.


Ada juga di bincangkan baik buruk dan pro and cons dalam strategi yang di bincangkan. Cuma kita sebagai pembaca kena lah pandai memilih dan berfikir dan bukan terima bulat-bulat apa yang mereka cadangkan. Kena la diri sendiri pandai timbang yang mana baik untuk di gunakan dan di praktikkan. Jangan sampai terduduk nanti.

Apa-apa pun yang penting untuk memenuhkan ASB korang adalah dengan menabung, disiplin dan ilmu. Insyaallah ASB tu akan penuh dan akan sedikit sebanyak membantu korang dalam keadaan kecemasan dan duit pencen korang jugak tu nanti. hehehe.

Selamat membaca !!

No comments: