Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Thursday, March 6, 2014

Nasihat Rasulullah saw untuk sakit demam

Salam,

Aku sejak 2 hari lepas tak berapa sehat. Rasa nak demam dan badan terlalu letih. Nak buat kerja pun susah. Hari ni dah mula selesema. Selesema ni adalah salah satu tanda nak demam jugak. Cuma belum sakit tekak lagi. Kalau dah sakit tekak for sure demam pasti konfirm datang.

Tapi aku rasa demam aku ni punca dia adalah kepenatan. Dari last two weeks aku kurang rehat. Hujung minggu sibuk dengan job part time aku mengambil gambar kahwin. Esok dan lusa pun aku ada amik gambar kahwin. Cuma hari ahad ni sahaja ada sehari aku nak berehat.

Nak tahu apa nasihat Rasulullah saw tentang penyakit demam ? Mungkin ada yang sudah tahu dan belum tahu. Tapi aku nak share jugak la.


Nabi s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya demam itu atau demam yang berat itu berpunca daripada bahang api neraka. Jadi, sejukkanlah ia dengan air.” (Riwayat Muslim no. 5882)

Jadi selain ubat demam seperti panadol dan sebagainya. Guna lah air. Basahkan kepala dengan air. Sentiasa letak kain atau tawel basah kat dahi. Minum air kosong sekerap yang mungkin. Rumusan dia, jangan di abaikan khasiat air kosong dan air biasa. Basahkan badan secara kerap. Ada juga petua orang tua minum air kelapa. Sejukkan anggota dalam badan.

Walaupun penat dan letih, aku gagahkan jugak nak siapkan kerja aku. Project banyak nak kena close kan. Kalau tak di setlekan banyak lagi kerja tertangguh nanti. Selagi hidup selagi itu kerja-kerja.

Cuaca sekarang pun panas dan kering. Kena banyakkan minum air. Badan kalau kurang air bahaya. Dengan jerebu lagi. Yang peliknya dalam keadaan cuaca kering macam nie, masih ada lagi yang buat pembakaran terbuka pulak. Aku tak tahu la fikiran diaorang ni letak kat mana ? Penting kan diri sendiri betul.

Ada satu hari aku pergi kerja luar kat pelabuhan kelang. Ikut jalan KESAS. Sepanjang jalan, jerebu amat lah teruk. Aku tak pasti macam mana orang-orang yang bekerja di tempat terbuka. Nasib aku baik sikit sebab kerja dalam air-cond. Kalau la aku kerja kat tempat terbuka, memang setiap minggu aku akan medical leave kot. Hehehe.

Ada sekali kawan aku pergi bercuti kat langkawi. Dia upload gambar kawasan air terjun. Air terjun pun kering. Perghhhh penangan dengan musim cuaca kering. Agaknya macam mana la kalau dunia ini tanpa air. Hmmmmm.


al-Anbiyak ayat 30 Allah berfirman, "Dan daripada air kami jadikan segala sesuatu yang hidup.

an-Nur ayat 45 Allah berfirman, "Allah mencipta kesemua jenis haiwan daripada air."

surah al-Anbiyak ayat 30 Allah berfirman, "Apakah orang-orang kafir itu tidak mengetahui langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu kemudian kami pisahkan antara keduanya. Daripada air kami jadikan segala sesuatu yang hidup".


Daripada ayat al quran itu menunjukkan betapa pentingnya air dalam kehidupan.

Allah Maha Besar.



No comments: