Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Saturday, February 15, 2014

Ini contoh kecil kita membazir secara tak sedar



Salam,


Kadang-kadang kita tak sedar kita ni membazir dalam perbelanjaan sesuatu perkara. Dan dalam keadaan tak sedar kita membazir kepada benda yang nampak nilainya kecil sewaktu kita berbelanja. Dan dalam keadaan tak sedar sekecil-kecil duit yang kita membazir tu bila kita jumlahkan ia akan menjadi satu nilai yang besar. Ini ada satu contoh yang biasa kita lihat. Mungkin tak semua orang macam ni tapi majoritinya macam nie lah. Ia berlaku setiap hari di keliling kita.


Situasinya begini.


Kita banyak membazir dengan minuman. Mungkin ada yang setuju dan mungkin tak setuju. Takpe saya tak paksa korang setuju atau tak. Hehehe. Hanya nak berkongsi pandangan.



PAGI: 
"Teh tarik onney. Kurang manis..." - Harga RM1.70


TENGAHARI:
"Fresh orange satu..." - Harga RM2.50


PETANG:
"Teh tarik satu. Kasi keras punya..." - RM1.60


MALAM:
"Teh tarik kasi tarik panjang satu..." - RM1.50


Total perbelanjaan untuk air sahaja sehari adalah = RM7:30 . Ini perbelanjaan untuk air sahaja. Cuba bayangkan kalau secara puratanya perbelanjaan air kita adalah antara RM5-M7. Jadi dalam sebulan kita dah belanjakan untuk air sahaja antara RM150-RM210.


Boleh nampak tak kalau kita nak berjimat dengan perbelanjaan air nie. Cuba praktikkan anda tengahari dan malam minum air suam atau ais kosong jer. Lebihan baki duit air ni boleh di gunakan untuk simpanan dan pada masa yang sama boleh mengelak penyakit.


Sini aku nak menunjukkan kita selalu merungut bila petrol naik dan sebagainya. Dan kenaikan itu akan menyebabkan kos perbelanjaan kita meningkat. Tapi itu bukan bermakna aku sokong kenaikan tetapi apa yang cuba aku sampaikan adalah kita sendiri adalah faktor utama penyebab kita tak cukup duit sentiasa. Kita tak mampu untuk menyimpan dan sering menggunakan alasan kenaikan kos penyebab kita tak dapat menyimpan.


Aku dah lama praktikkan benda ni. Dulu waktu mula2 kerja, memang itu lah perbelanjaan aku sahaja. Since aku sedar kos meningkat. Aku dah takde minum petang atau malam. Tengahari aku minum sirap ais je. Kasi hilang dahaga kat tekak. Pagi aku selalu minum kat rumah. Jadi aku dapat jimat dari kos minuman. Jadi dengan duit tu boleh top-up duit petrol kalau kena kerja kat site sementara dapat duit claim tu balik. Bila dah dapat duit claim boleh la simpan dalam ASB terussss.


Jadi tepuk dada dan tanya diri. Adakah kita mahukan perubahan dan masih mengharap orang lain mengubah nasib diri? Nak harap orang politik, mereka lebih pentingkan periuk nasi mereka dari kita. Hehehe.



No comments: