Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Thursday, January 16, 2014

Tukar semua duit kertas kepada emas ?


Salam,


Bila kita dah berminat nak mula beli emas untuk simpanan atau pelaburan. Kita kena kira pulak berapa banyak duit kertas yang perlu kita sediakan untuk kita beli emas. Ada orang kata semua duit kertas kita kena tukar. Atau juga yang kata separuh bahagian duit kertas kita tukar. Ada pula kata guna duit yang lebihan gaji je tukar kepada emas.


Bagi pendapat aku, jangan la laburkan semua duit kertas simpanan kepada emas. Kenapa? Sebab kita masih hidup dan berurus niaga dengan duit kertas !!! . Kalau semua simpanan atau duit kertas korang tukar, macam mana nak buat pembelian barangan kat pasar atau supermarket ? Hihihihi.


Katakan korang ada simpanan lebihan. Samada dalam bank atau simpanan sendiri di rumah. Korang kena budget dan asingkan duit kecemasan dari jumlah simpanan korang. Ataupin asingkan simpanan ikut bulanan gaji yang korang rasa boleh menampung korang bila tak bekerja. Ada orang kata 3 bulan gaji simpanan. Ada 6 bulan gaji simpanan dan ada yang setahun simpanan. Macam aku semua simpanan aku yang dalam duit kertas mestilah ada 6 bulan gaji. Yang selebihnya aku akan tukar kepada emas. Ini cara aku. Ikut perbelanjaan bulanan yang kita selalu belanjakan.


Jangan sesekali korang tukarkan semua duit kertas korang. Tukarkan duit simpanan yang rasa korang tak akan guna atau usik untuk kecemasan. Tapi jika korang nak jugak tukarkan duit kertas kepada emas tanpa menjejaskan perbelanjaan bulanan dan kes kecemasan boleh sahaja korang tukar semua duit kertas kepada emas. Tak salah pun.


Tepuk dada tanya selera.




No comments: