Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Thursday, March 13, 2014

Tips menabung. Cubaan mengumpul duit kertas RM5. Dan hasilnya.

Salam,

Aku ada terbaca satu blog pasal pengurusan kewangan. Dia akui orang melayu ni kebanyakkannya liat nak menyimpan. Asal ada duit je habis. Asal ada duit je buat hutang baru. Asal ada duit je joli sakan. Takde pun di letakkan sebahagian duit tu sebagai simpanan. Asalkan ada duit je habis di belanjanya. Hehehe.

Ada satu saranan daripada dia. Kalau dah susah sangat nak simpan sekali jumlah duit ke dalam bank. Cuba asingkan duit RM5 yang warna hijau tu. Setiap kali ada duit RM5 dalam beg duit tu, terus asingkan. Letakkan Rm5 dalam tabung ke atau bawah baju ke atau dalam kotak kasut. Cuba amalkan gaya simpan dan asingkan duit kertas RM5 tuh. Cuba amalkan sehingga hujung bulan.

Aku pun cuba la hasil tips berkenan. Sebab terasa nak cuba asingkan duit kertas RM5 tu. Selalu aku asingkan duit syiling. Ada tabung khas duit syiling. Tapi untuk duit kertas RM5 ni, aku letak di bawah pelapik meja komputer aku jer. Hehehe.

Setelah mencuba tak sampai sebulan, aku dapat hasil RM100. Rasanya dalam 3 minggu aku cuba. Setiap kali ada baki berbelanja harian aku, ada je duit kertas RM5 aku akan asingkan. Bila tengok2 selepas 3 minggu, wauuuuuuu hasilnya boleh tahan. RM100 tu di kira banyak la kan.

Hasil menyimpan senyap-senyap RM5 di bawah pelapik komputer. Sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit.
Sekarang dah terkumpul RM100. Kalau cukup RM600 boleh la beli emas dinar. Hehehe.


Cuba bayangkan kalau kita secara konsisten dan secara tidak sedar menyimpan RM5 dalam masa setahun. Rasanya boleh sampai seribu lebih. Dah boleh buat bayar duit insurance dan road tax kereta dah tu. Ataupun buat duit lebih beli emas. Hehehe.

Sebenarnya banyak cara untuk kita boleh menabung. Banyak sangat alasan orang kita bagi apabila menyentuh pasal menyimpan atau menabung. Tepuk dada. Sekarang memang kita tak rasa menabung tu penting. Mungkin sebab kita rasa kedudukan ekonomi kita sekarang kukuh dan tidak tergugat. Tapi kita kena ingat. Hidup ni bagai putaran roda. Adakala di atas dan ada kala di bawah. Jadi bila kita dah berasa duduk di atas, kita kena mula-mula berjaga-jaga dan bersedia sebelum kita jatuh ke bawah.

Apa-apa pun mula la menabung. Sedikit2 pun takpe asalah konsisten. Okbai.

2 comments:

Cik Iman said...

skang try duit syiling je, belum lagi duit kertas, tak berapa nak mampu sebab student lagi >.< tapi insya allah dah dapat keje nanti nak try :)

atan ahmad said...

Kami suami/isteri ada menjual sambal ikan bilis.


Kunjungi page FB kami


https://www.facebook.com/SambalIkanBilisN9/
https://www.facebook.com/SambalIkanBilisN9/
https://www.facebook.com/SambalIkanBilisN9/
https://www.facebook.com/SambalIkanBilisN9/
https://www.facebook.com/SambalIkanBilisN9/

*** copy link atas dan paste di web browser ***


Sesiapa yang tak sempat nak masak.
Sesiapa yang nak bawak travel/camping/naik gunung
Sesiapa ada anak/kenalan yang belajar di asrama.
Sesiapa yang suka ratah sambal ikan bilis.
Sesiapa yang nak berjimat sikit
Sesiapa malas kopek ikan bilis.
Dan sesiapa sahaja.


Penyelesaian nya adalah sambal ikan bilis.


tq admin