Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Tuesday, May 23, 2017

Panduan mudah dan ringkas untuk hidup dengan aman.

10 CARA HIDUP RINGKAS DAN MUDAH
====================================
Setiap daripada kita mempunyai pilihan bagaimana ingin hidup. Kehidupan tidak perlu rumit , kita boleh memilih untuk hidup ringkas dan mudah. Berikut adalah 10 cara untuk hidup lebih ringkas dan mudah.

1. Dahulukan Allah , mohon padanya , semua jawapan ada padanya dan sebagai muslim kita diberikan Al-quran dan Hadis sebagai panduan.

2. Belajar berkata TIDAK kepada perkara yang tidak perlu dalam kehidupan.

3. Berpindah ke tempat yang lebih damai dan tenang , hidup tidak semestinya harus di kota besar dan berlumba dengan orang lain. Mula "Fresh" dan hidup baru di tempat baru. Mungkin berpindah ke luar negara dengan hanya 1 beg.

4. Buat keputusan , jangan teragak-agak atau takut-takut. Hidup hanya sekali , nikmatinya bukan takut padanya.

5. Kemas rumah , bersihkan dan buang mana yang tidak perlu , pepatah ada menyatakan "rumah yang semak menandakan hidup yang hura-hara"

6. Buat keputusan dan simpan apa yang perlu sahaja , selebihnya disedekahkan atau di buang jika telah rosak atau tidak lagi berfungsi seperti asalnya. Fokus pada keperluan bukan kehendak.

7. Selalu berjalan kaki atau naik basikal , jadikan satu rutin harian , selain menjimatkan , ianya juga satu senaman yang dapat meningkatkan kesihatan , tenaga dan stamina.

8. Ambil masa dan berhenti guna telefon pintar anda untuk beberapa hari, "unpluged" , dunia akan terus berputar seperti biasa biarpun kita tidak menggunakan telefon pintar untuk beberapa hari.

9. Rancang dan mula susun kehidupan , tulis senarai dan buat pelan tindakan dan mula ambil tindakan , susun ikut keutamaan dalam hidup. Adakan matlamat hidup yang jelas. Selalu semak dan pantau. Kebanyakan dari kita hanya berangan tapi tidak menukar angan-angan kepada impian. Mula dengan menulis senarai.

10. Nikmati hidup , sekali-sekala tarik nafas dalam-dalam , nikmati alam sekitar , lihat manusia disekeliling , fokus pada perkara-perkara yang mengembirakan kehidupan seperti keluarga dan sahabat handai.



No comments: