Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Sunday, January 1, 2017

Usaha

Salam,


Entah bagaimana mood nak berblog datang untuk tahun 2017 nie. Kalau tahun lepas memang aku hanya copy cerita-cerita viral sahaja dan paste dalam blog nie je. Tahun ni takde la berazam nak berblog seperti dulu-dulu tetapi entah bagaimana nak juga menulis time-time macam nie. Kononnya sempena tahun baru la kot. Hahahaha.


Umur pun dah hampir nak masuk 4 series tapi benda-benda macam nie masih lagi nak berblog. Hehehe. Ok apa yang nak di cerita yer.


Sebenarnya hari ni ada job amik gambar kahwin. Job partime aku dari dulu aku usahakan. Tak sangka plak dah lebih 5 tahun dalam bidang nie. Dulu mula-mula beli DSLR hanya suka-suka sebab suka tengok gambar-gambar DSLR sebab ada bokeh kat gambar. Apa tu bokeh ? Korang google la. Hehee. Bila berkawan dengan geng photographer dulu, mereka rekeman upgrade lens la. Upgrade body la. Dia orang memang suka meracun. Huhuhuhu. Satu lagi tips yang mereka bagitahu, kalau nak upgrade elok la amik job kawin. Untung amik gambar boleh la beli lens dan body baru. Jadi sejak itu amik gambar kawin ni dah jadi partime bisnes aku. Alhamdulillah. Semakin better dan better tapi tak tahu sampai bila nak amik gambar. Rasa macam nak suruh orang lain shoot dan aku hanya edit dan buat album sahaja. Almaklum la faktor umur. Keh Keh Keh.


Tahun ni alhamdulillah, aku dapat "kontrak" dengan satu pihak katering nie. Pihak katering ni contact aku dan nak amik aku sebagai salah sorang panel photography mereka. Dengan harga yang aku tawarkan mereka nak hired aku sbg panel photographer dia orang. Maksudnya pihak catering ni nak bagi free sesi photography dalam harga pakej catering mereka. Jadi jika client amik pakej catering, akan dapat sekali free photographer.


Allah nak bagi rezeki tak kira masa tempat dan ketika. Yang penting kita usaha. Harap dengan kerjasama dengan pihak catering ni boleh aku bagi job pada photographer lain yang mungkin ada yang takde job zaman ekonomi meleset nie.


Yang penting kita jangan berputus asa. Sebab kita ni HAMBA kepada tuhan yang maha KAYA. Jadi kurangkan kerisauan tetapi usaha.


Az-Zumar : 53

قُلْ يٰعِبَادِىَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلٰىٓ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُۥ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

● Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari RAHMAT ALLAH. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. ●


Ok dah celoteh sedikit untuk permulaan 2017. Harap konsisten untuk update blog ni. At least seminggu sekali. Kalau sehari sekali takut takde idea atau kemalasan. Huhuhu.


Ok chow.



No comments: