Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Saturday, November 29, 2014

Tabung dan Sedekah Subuh

Sedekah tidak mengurangi Rezeki 

 Allah (S.W.T.) berfirman dalam surat Saba bahwa Allah (S.W.T.) akan mengganti sedekah yang kita keluarkan: "Katakanlah: 'Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya)'. Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dialah Pemberi rezki yang sebaik-baiknya." (Q.S. Saba 34:39)


Salam,

Saya dah acapkali membaca perihal sedekah subuh. Sebelum ini saya tak pernah terbaca atau terdengar tentang sedekah subuh. Dengarnya sedekah subuh ini adalah salah satu amalan yang sangat bagus terutama tentang perihal menjemput rezeki. Sekali baca kita di fahamkan dengan bersedekah di awal pagi iaitu selepas waktu subuh dan sebelum waktu syuruk. Pada mulanya saya tak faham macam mana nak bersedekah di waktu selepas solat subuh sedangkan pada waktu tersebut sudah semestinya kita sibuk dengan jadual harian dan macam mana nak cari orang yang boleh menerima sedekah kita di awal-awal pagi subuh.

Sebenarnya cara dia mudah sahaja untuk sedekah subuh. Iaitu kita sediakan tabung khas. Tak kisah la tabung tu macam mana rupanya tetapi asalkan tabung itu boleh kita simpan dan masukkan duit ke dapam tabung tu. Amalannya pun mudah, iaitu selepas solat fardhu subuh dan sebelum masuk waktu syuruk, kita masukkan sejumlah wang ke dalam tabung itu. Niatkan dalam hati duit ini untuk bersedekah kerana ALLAH swt. Tak kisah berapa jumlah setiap hari yang korang masukkan asalkan niat kerana ALLAH swt.

Rasulullah saw. bersabda : Setiap hari, dimana para hamba memasuki waktu pagi, pasti ada dua malaikat yang turun. Satu diantara keduanya berdoa : “Ya Allah, berikanlah ganti kepada orang yang berinfak”, dan yang satu lagi berdoa : “Ya Allah, berikanlah kemusnahan (kerugian) kepada orang yang enggan berinfak” [HR. Bukhari & Muslim-542] 

Selepas dah amalkan masukkan duit ke dalam tabung itu, korang plan la dalam jangka masa sebulan ke, korang amik duit itu dan sedekahkan kepada yang memerlukan. Cari la pusat2 jagaan anak yatim ke, pusat jagaan orang tua2 ke atau cari la keluarga yang miskin dan sebagainya lah asalkan orang yang menerima duit sedekah subuh korang tu adalah benar-benar memerlukan duit itu. Niat kan dalam diri agar ALLAH bantu dan memudahkan urusan korang. Sekarang ni kan zaman teknologi, maklumat di hujung jari. Korang boleh google dan cari pusat jagaan ini dan dapatkan nombor pusat tersebut. Kalau sangsi pusat tu, terus telefon bertanya tentang kegiatan pusat jagaan yang korang jumpa kat internet tu. Bila dah pasti dan sahih tentang maklumat tu, korang boleh transfer duit tu secara online. Mudahkan. Tak perlu korang nak drive jauh-jauh semata-mata nak sedekahkan duit ini. Gunakan teknologi itu sebaiknya. Yang penting NIAT KERANA ALLAH.

Jadi ulang amalan ini selama korang hidup. Jangan putuskan amalan ini. Walaupun korang sesak macam mana pun, masukkan sejumpah yang korang mampu.

Di bawah adalah screenshot cerita benar mereka yang sudah melakukan sedekah tabung subuh. Jangan kita banyak bagi alasan untuk melakukan amalan ini yea. Kalau kita mampu mengeluarkan duit beribu-ribu untuk bayar hutang kereta, rumah dan bil kenapa kita merungut untuk mengamalkan sedekah ini yang sangat-sangat di tuntut oleh ISLAM. Fikir - fikirkan lah yea.





1 comment:

aTan aHmad said...

salam admin ,


Kami suami/isteri ada menjual sambal ikan bilis dengan harga serendah RM12 per gram.


Kunjungi page FB kami di https://www.facebook.com/SambalIkanBilisN9/.


Sesiapa yang tak sempat nak masak.
Sesiapa yang nak bawak travel/camping/naik gunung
Sesiapa ada anak/kenalan yang belajar di asrama.
Sesiapa yang suka ratah sambal ikan bilis.
Sesiapa yang nak berjimat sikit
Sesiapa malas kopek ikan bilis.
Dan sesiapa sahaja.


Penyelesaian nya adalah sambal ikan bilis.


tq admin