Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Saturday, October 18, 2014

Kadang-kadang kita tak perlu kerja keras untuk dapat rezeki


Assalamualaikum ustaz...selepas saya membaca pelbagai dakwah dan nasihat ustaz kebelakangan ini, saya terpanggil untuk berkongsi kisah hidup dan pengalaman saya menjemput rezeki.


Dahulu hidup saya bebas. Pergaulan dan percakapan...segala2nya bebas...Kerana kebebasan itu saya lupa pada Yang Maha Esa. Ajaibnya Allah uji saya dengan memberi rezeki yang melimpah ruah sehingga sebulan boleh mencecah 5-6 angka..



Rezeki Allah beri pada saya tu, saya lupa nak berbahagi kepada yang memerlukan..termasuk ibu bapa saya...



Ya Allah jahilnya dan tamaknya saya ketika itu. Saya kerja di luar kawasan, maka saya jarang pulang menjenguk ibu dan ayah.



Sehingga lah suatu hari Allah tarik nikmat Dia satu persatu...Saya kehilangan ayah...sekelip mata, tanpa sebarang sakit...ayah koma dan meninggal dunia...pulang dari tanah air, Allah tarik pula rezeki kerja...maka pada waktu itu saya JOBLESS...Allah tarik lagi nikmatNya, kawan2 rapat saya semua tinggalkan saya...saya jatuh sakit berbulan lamanya...



Ketika itu, hidup saya macam terumbang ambing...separuh gila...



Saya mula dekat kan diri pada Allah, SOLAT di waktu malam, tahajud, setiap hari tak pernah lupa baca Quran, berzikir, bertaubat dan bersedekah...



Sedar akan kealpaan dan kelalaian saya selama ini..



Baiknya Allah tu...apa yang di tarik berbulan yang lalu Allah gantikan dengan yang jauh lebih baik dari apa yang saya ada sebelum ini;



1. seminggu selepas Raya, saya dapat panggilan kerja



2. Gaji yang dibayar naik mendadak tanpa saya duga



3. Dapat sebuah kereta idaman, warna idaman, plate no idaman



4. Datang seorang hamba Allah meminang saya. Alhamdulillah kami telah mengikat tali pertunangan.



5. Bakal mendirikan rumah tangga dlm tempoh 3 bln lagi.



6. Dipertemukan dengan beberapa orang sahabat yang tak jemu2 menasihati dan menjaga saya.



7. Alhamdulillah Allah beri kesihatan yang baik. Sekarang dah tak perlu follow up dan medical check up, xperlu makan ubat seperti selalu.



Ya Allah besarnya kuasa Allah...lalu saya teringat sepotong ayat; 



FABIAYYI ALAA 'IRAABIKUMAA TUKADZDZIBAANN (maka nikmat Tuhan manakah yang kamu dustakan). Tiga puluh ayat dalam surah Ar Rahman memiliki kalimat ini; maka nikmat Tuhan manakah yang kamu dustakan?



Berulang, Allah memberi peringatan kepada kita; maka nikmat Tuhan manakah yang kamu dustakan?



Melalui surah ini Allah seolah memberi signal kepada kita akan sifat kita yang pelupa, kufur nikmat, dan tidak mau berfikir. Ya, tiga hal itu yang ada dibenak saya ketika saya membaca surah ini..semoga Allah mengampuni kesalahan saya ketika ayat demi ayat dibaca..



Ustaz, jika ustaz membaca cerita ini, mohon ustaz doakan saya supaya terus istiqamah dan di beri kekuatan untuk memulakan hidup yang baru yang lebih baik dan lebih bersyukur kepada REZEKI dan NIKMAT ALLAH. 



Mudahnya untuk menjemput rezeki...



Kita hanya perlu beribadat, bersedekah dan banyak mengingati ALLAH maka ALLAH beri rezeki tak terduga kepada kita...yang penting, sentiasa bersangka baik terhadap Allah..



Moga cerita saya ini menjadi pengajaran.



Wassalam.

No comments: