Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Friday, December 27, 2013

Resolusi baru 2014




Salam,


Tahun 2013. Apa yang dah aku capai? Aku cuba cari balik resolusi aku tahun 2013 tapi tak jumpa. Entah mana aku tulis aku pun tak pasti. Ada ke resolusi 2013 aku tuh. Rasa macam takde. Rasa macam ade. Ahh setan ni memang kerja dia menggangu ingatan manusia. Berbalik kepada resolusi. Untuk 2014 ni aku belum set apa resolusi la sangat tapi ada sedikit draft untuk meletakkan target dalam 2014 nanti. Hari ni aku nak senaraikan resolusi 2014 aku untuk tatapan korang. Masuk akal atau tak resolusi aku nie.


  1. Memperbaiki solat - Aku mengakui solat aku tunggang langgang. Sekejap penuh sekejap ada yang lopong dan sekejap ada yang lopong terus. Aku tahu dosa yang aku pikul bila masuk bab sembahyang ni. Aku mengaku dan aku tahu aku berdosa besar. Aku nak perbaiki amalan sembahyang aku. Aku dah siap beli kalendar besar kat rumah aku. Aku nak tanda tarikh mana aku tak solat penuh. Ia sebagai peringatan kepada aku. Untuk menambahkan ingatan aku pada tanggungjawap aku pada ALLAH swt. Tuhan yang aku sembah. Aku nak solat awal waktu. Banyakkan berjemaah di masjid. Aku nak memperbaiki amalan aku.
  2. Mendekatkan lagi diri dengan al-quran - Aku dah lama mula untuk memahami setiap makna ayat di dalam al-quran. Banyak sungguh petunjuk dan peringatan untuk kita. Aku memahami setiap ayat al-quran. Nak menambahkan ilmu lagi. Aku dah siap beli tafsir al-quran. Yang akan membantu aku. Aku nak dekatkan diri dengan al-quran. Mengkaji setiap ayat dariNYA dan berkongsi dengan korang semua. Harap aku dapat menyebarkan kalam allah sedikit demi sedikit.
  3. Tingkatkan kewangan - Aku kerja makan gaji. Kerja dalam company yang tidak besar dan tidak la kecil. Aku tak pasti bila nak mula perniagaan. Keinginan itu ada tetapi langkah itu belum mula nak menapak ke depan. Sebelum umur 40 aku nak kurangkan atau habiskan hutang kredit kad aku yang ada 3 tu. Aku belum la ketahap hutang yang kronik tetapi sebelum terlambat aku nak habiskan sebelum umur 40 tahun. Aku nak kebebasan kewangan. Nak menabung untuk usia tua dan untuk pelajaran anak-anak nanti. Nak pencen awal. Duduk bersederhana dengan duit pencen.
  4. Jalan jalan cari makan - Resolusi aku yang satu ni pelik sikit. Hahahaha. Aku nak jalan jalan cari makan di sekitar kuala lumpur dan area selangor. Setiap kawasan pusat perniagaan mesti ada restoran baru di bukak. Aku nak test. Target sebulan 2 kali makan di restoran yang berbeza. Nanti aku blog untuk tunjuk bukti kat korang. Ini mula terdetik bila asyik sangat tengok rancangan jalan jalan cari makan di tv3. Geram dan meleleh aje setiap lokasi yang dia orang pergi. Aku target area KL dan sekitar selangor je dulu.
  5. Kukuhkan ikatan kekeluargaan - Aku nak pastikan keluarga aku dan adik beradik aku tidak berpecah. Sentiasa bersatu dan memahami tanggungjawab masing-masing. Menjaga hubungan baik dengan sebelah keluarga mertua. Memastikan tanggungjawap aku kepada mereka juga. Menolong sebaik mungkin. Rezeki kita kongsi bersama.

Aku rasa 5 resolusi di atas paling penting bagi aku. Yang resolusi lain tak payah la aku citer. Ia kecil dan sangat peribadi. So tak perlu la aku nak ceritakan kat sini. Resolusi atas bukan untuk aku membuka aib aku atau menunjuk-nunjuk. Sekadar berkongsi. Yang mana baik boleh di jadikan teladan. Yang buruk korang jangan ikut. Hehehe.


Kecuali orang-orang yang bertaubat, dan memperbaiki (amal buruk mereka) serta menerangkan (apa yang mereka sembunyikan); maka orang-orang itu, Aku terima taubat mereka, dan Akulah Yang Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (Al-Baqarah 2:160)

No comments: