Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Thursday, June 19, 2014

Pentingnya sabar dan solat untuk umat muhammad saw

Salam,


Kita bukannya sekadar membaca al - quran tetapi lebih elok kita memahami setiap ayat quran yang allah turunkan untuk umat muhammad. Maha suci ALLAH banyak sungguh ayat2 dorongan dan kekuatan untuk diri supaya lebih bersemangat untuk mengejar kebahagiaan duniawi dan akhirat.

Sini saya senaraikan ayat-ayat quran yang merujuk pada kepentingan sabar dan solat itu sendiri. Ambillah iktibar. Fahamilah ayat allah tersebut. Di mana kita letakkan kasih sayang ALLAH pada diri kita ? 

(yg menulis ini tidak semestinya baik dari saudara/saudari. buatlah rujukan sendiri dengan lebih mendalam agar kita sama2 dapat mencari keredhaan ALLAH swt.)



Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; 
(Al-Baqarah 2:45)

Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar 
(Al-Baqarah 2:153)

Dan orang-orang yang sabar kerana mengharapkan keredaan Tuhan mereka semata-mata, dan mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka; dan mereka pula menolak kejahatan dengan cara yang baik; mereka itu semuanya adalah disediakan baginya balasan yang sebaik-baiknya pada hari akhirat; - 
(Ar-Ra'd 13:22)

Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang, dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa. 
(Taha 20:132)

Iaitu orang-orang yang apabila disebut nama Allah, gerun gementarlah hati mereka, dan orang-orang yang sabar (cekal hati) terhadap kesusahan yang menimpa mereka, dan orang-orang yang mendirikan sembahyang, serta orang-orang yang mendermakan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepadanya. 
(Al-Hajj 22:35)

"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya. 
(Luqman 31:17)

No comments: