Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Sunday, April 20, 2014

Sebab utama kalau boleh elak berhutang




Salam,

Zaman sekarang nie. Memang kita tak lari dari hutang. Hutang kecil sehingga hutang yang besar. Kadang-kadang dengan ahli keluarga sendiri kita berhutang. Dengan adik beradik. Bila time janji nak bayar, satu apa pun takde. Menipu sana sini. Yang beri hutang, kalau redha hutang itu di halalkan. Tapi yang tak tahan sabar, boleh menjadi satu konflik yang berpanjangan.

Sebab tu Rasulullah saw menggalakkan kita dari berhutang. Ikuti nasihat rasulullah berkenaan dengan hutang. Amati dan fahaminya betul.

Rasulullah sendiri amat kerap berdoa agar dirinya dijauhkan daripada bebanan hutang. Apabila ditanya sebabnya, Baginda menjawab, "Apabila seseorang banyak berhutang, dia akan bercakap lalu berbohong, dia akan banyak berjanji lalu mengingkarinya." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sebab itu Rasulullah saw sendiri hidup dalam sederhana. Baginda sudah menunjukkan cara bagaimana kita boleh elak berhutang iaitu dengan tidak mengejar dunia melebih lebih.



Aku pun sendiri ada hutang. Hutang kad kredit dan rumah. Yang paling pening nak settlekan adalah hutang kad kredit. Ia mengambil masa nak bayar dan langsaikan. Rumah pulak insyaallah ada pendapatan pasif yang boleh cover sehingga habis bayar nanti.

Moga kita sebolehnya elak dari berhutang. Kalau berhutang jugak, rancanglah perbelanjaan dan uruskan plan jangka masa panjang menyelesaikan hutang tersebut.

Okbai.


No comments: