Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Friday, July 1, 2016

Lelaki ini menceritakan 'kebebasan' hiudp tanpa internet dan tv. Apa cerita di sebaliknya ?




Entah kenapa ketika aku balik rumah emak kelmarin, TV tidak boleh turn on. Internet pula tiada connection.
.
Habislah. Gerenti mati kutu anak aku. Laptop, TV, tablet semua macam cacat fungsi. Aku sudah terbayang anak akan tarik muka panjang berpintal. Boring.
.
Last-last, semua duduk kat sofa pandang satu sama lain. Habis ikhtiar. Tidak bercakap apa. Moment yang jarang aku tengok. Rare.
.
Yang kakak bangun cari sesuatu di celah rak. Nampak buku dan mula baca.
.
Yang abang entah dari celah mana jumpa lighter pulak. Ya Tuhan! Dia bakar tisu meja lepas tu ambil ayam lebihan sahur dan panggang. Aku biar aje.
.
Yang adik jumpa kayu. Ajak main pedang, gusti, karate,tendang bola.
.
Tiba-tiba semua jadi busy buat hal sendiri. Lepas magrib aku tengok hero-hero mula tumbang tidur awal. Yang kakak malam tu pula pergi terawih di surau ikut Opah dia.
Ohoi! Sejuk hati aku.
.
First time aku rasa mereka boleh hidup tanpa internet, tablet atau TV. Dan sekarang aku sudah ada trik rahsia.
Jangan kau bagitau anak okeh.
.
1. Aku padamkan internet untuk beberapa hari. Buat macam alasan, internet kena potong la, kabel hilang la. Rosak la. Lepas tu aku on balik la. Risiko orang tua pulak yang meroyan pun ada.
.
2. Kalau tiada internet, mesti layan kartun. Jadi aku buat benda yang sama dengan TV. Lock channel, atau limit subscription. Channel yang ada cuma Berita Jam 10 dan Dokumentari.
.
3. Kena keluar dari rumah. Pergi camping atau panjat bukit. Biar berpeluh. Biar tiada coverage handphone lagi baguih. Aku bawa diorg pergi pejabat tanah haritu. Anak aku main kejar-kejar depan kaunter. Gasak.
.
4. Aku layan cuci tangga dan basuh rumah. Kau suruh anak pancut air, tabur sabun dan sental. 5 minit lepas tu kau tengok anak kau tukar lantai jadi gelanggang skating dan mandi bawah tangga.
.
5. Selalu present dalam hidup anak. Not only exist tapi participate. Ambil bahagian. Layanlah anak main kuda, pedang dan jawab semula soalan dia macam orang dewasa.
.
Tapi serius memang rasa penat. Lagi senang kau bagi gajet, lepas itu buat hal sendiri. Tulang belakang aku macam tak boleh lurus. Lenguh tongkeng. Aku pun tak tahu mana energy diorang dapat. Ke aku dah makin tua? Koh..koh..
.
Tapi berbaloi. Bila aku teringat aku masa kecil dulu, semua benda lagho ini belum pun wujud. Tapi hidup kita gembira. Rasa lebih bermakna. Bahagia je. Lebih caring.
.
Atau kita mungkin lupa kadang kita perlu ada masa untuk 'divert' sekejap. Banyak je kita tengok keluarga duduk satu rumah tapi semua tidak ramah. Kita dok control anak main gajet, tapi kita ni pun sibuk update status. Camne?
.
Bak kata iklan, 'Disconnect to reconnect'.
Catatan akhir Ramadhan
Irwan Dahnil
Acah Pemutus Internet
Selayang, Malaysia

No comments: